کلینیک درمان زخم | درمان زخم بستر | درمان زخم پای دیابتی | الو زخم
کلینیک الو زخم در ونک تهران با متخصصین کارامد موفق در درمان زخم پای دیابتی ، زخم جراحی ، زخم بستر ، زخم وریدی و …

خطرات زخم بستر را بشناسید.

خطرات زخم بستر
خطرات زخم بستر

خطرات زخم بستر کدامند ؟ در این نوشته به برخی ازسوالات شما در زمینه خطرهایی که از زخم بستر حاصل می شوند می پردازیم :

ایجاد تا درمان زخم بستر

1- چه مراقبت هایی برای بیماران قطع نخاع جهت پیشگیری از زخم بستر پیشنهاد می کنید؟از مراقبت های مهم برای بیماران قطع نخاع استفاده از تشک مواج در مرحله اول است، سپس ماساژهای روزانه به صورت مرتب و همچنین جابجایی مرتب هر 2 ساعت یکبار بخصوص در مناطق فشار و در نهایت استفاده از پانسمان فیلم شفاف به صورت پیشگیرانه. این پانسمان ضدآب می باشد و تا چندین روز می تواند بر روی پوست سالم بیمار جهت پیشگیری بماند.

2- تشک مواج چیست؟تشک مواج فشار را کم می کند و به کاهش ایجاد زخم های فشاری کمک می کند. هنگامی که بیمار در بستر می باشد، بی حرکتی باعث جلوگیری از گردش خون می شود. تماس دائمی بین بدن و تشک باعث ایجاد نقاط فشاری می شود که عروق خونی کوچک را می بندد و باعث قطع اکسیژن و انتقال مواد مغذی به پوست و بافت می شود.

3- آیا استفاده از تشک مواج برای درمان بیمارانی که دچار زخم بستر هستند مؤثر می باشد؟تشک مواج با کم کردن فشار در نواحی که بیشتر مستعد زخم های فشاری هستند و همچنین با ایجاد حالت گردشی که در بدن بیمار ایجاد می کند کمک به خونرسانی بهتر و در نتیجه کمک می کند که بیمار کمتر در معرض ابتلا به زخم بستر شود. لازم به ذکر است تشک مواج به تنهایی و بدون جابجایی بیمار نمی تواند از زخم بستر جلوگیری نماید.

4- آیا شکستگی لگن موجب ایجاد زخم بستر می شود؟هر گونه تحرکی که باعث شود در یک منطقه بافتی فشاری بیش از 32 میلیمتر جیوه وارد شود باعث ایجاد زخم خواهد شد.

5- چه پیشنهادی برای درمان خانگی زخم بستر در مراحل اولیه دارید؟در درجه اول مهمترین قسمت درمان در زخم بستر برطرف کردن عامل ایجاد یعنی فشار می باشد. بعد از جابجایی مرتب بیمار هر 2 ساعت یکبار و ماساژ مناطق فشار و همچنین استفاده از پانسمان های فیلم جهت بهتر شدن خونرسانی و همچنین محافظت از پوست که کمک شایانی به درمان زخم بستر در مراحل اولیه می کند.

6- آیا زخم بستر موجب مرگ می شود؟زخم بستر در صورت عفونی شدن به شکلی که عفونت زخم وارد خون شود می تواند باعث مرگ بیمار شود.

خطرات زخم بستر , درمان زخم بستر
خطرات زخم بستر

7- چه پانسمانی برای بهبود زخم بستر پیشنهاد می کنید؟پانسمان هایی که جنس پلی اورتان(پانسمان های فیلم)می باشند می توانند به عنوان یک لایه محافظتی در مراحل اولیه ایجاد زخم بستر کمک کننده باشند.

8- آیا درمان زخم بستر به کمک روش های سنتی امکان پذیر است؟با توجه به درمان های مدرن و روش های پیشنهادی جدید مبنی بر درمان به روش مرطوب بهترین درمان پیشنهادی پانسمان های مرطوب می باشد که می تواند رطوبت کافی را به طور هوشمند به زخم برساند.

9- مهمترین درمان در زخم بستر در مراحل پیشرفته چیست؟اولین و مهمترین درمان در زخم بستر در مراحل پیشرفته که استخوان و ماهیچه درگیر شده، ابتدا برداشتن بافت های مرده به روش جراحی می باشد، سپس استفاده از پانسمان های مرطوب ( تندروت پلاس) و یا ژل ها می باشد.

10- بهترین راه برای پیشگیری از زخم بستر چیست؟بهترین روش استفاده از پانسمان های فیلم می باشد که امکان استفاده آن بر روی پوست سالم می باشد و به عنوان یک محافظ، از پوست مراقبت می کنند.

11- آیا درمان زخم بستر به کمک لارو درمانی امکان پذیر است؟در مواردی که بیمار شرایط برداشتن بافت های مرده از طریق جراحی را ندارد می توان به کمک لاروها زخم را از بافت های مرده تمیز کرد.

12- آیا زخم بستر را می توان با عسل درمان کرد؟یکی از روش های درمانی در درمان زخم های فشاری و یا بستر استفاده از پانسمان های عسل می باشد. البته پانسمان های عسل با عسل خوراکی متفاوت می باشد و به صورت علمی مجاز به استفاده از عسل خوراکی در زخم های باز نمی باشیم.

13- چگونه از عفونی شدن زخم بستر جلوگیری کنیم؟استفاده همزمان بیمار از آنتی بیوتیک و همچنین پانسمان مناسب بسته به نوع زخم می تواند از عفونی شدن یا پیشرفت عفونت جلوگیری نماید.

14- مهمترین علت ایجاد زخم بستر چیست؟مهمترین عامل فشاری می باشد که در اثر بی تحرکی ایجاد می شود. فشار بیش از 32 میلیمتر جیوه به پوست باعث ایجاد زخم بستر می شود.بیماری که در بستر می باشد به طور روتین باید هر 2 ساعت یکبار جابجا شود.

15- آیا زخم بستر تنها در سالمندان ایجاد می شود و یا امکان بوجود آمدن آن در افراد دیگر نیز وجود دارد؟به طور کلی زخم بستر در بیمارانی که کم تحرک هستند و یا کاملا بی حرکت هستند ایجاد می شود. البته سن و سال و تغذیه نامناسب می تواند در روند پیشرفت زخم موثر باشد اما تمامی بیماری هایی که منجر به بی تحرکی می شود از قبیل ضایعات نخاعی و یا MS و یا مرگ مغزی بدون در نظر گرفتن سن و سال می تواند باعث ایجاد زخم بستر شود.

بیشتر بخوانید  علائم و نشانه های زخم بستر

16- مراحل ایجاد زخم بستر را شرح دهید.ابتدا پوست در مناطق فشار به رنگ قرمز در می آید، سپس در مراحل بعدی تمامیت پوست از بین می رود و سپس بافت های زیرین نیز درگیر می شوند.

17- چطور می توان زخم بستر را در خانه پانسمان کرد؟برای درمان زخم بستر در منزل اولین و مهمترین کار جابجایی بیمار می باشد، سپس استفاده از پانسمان های فیلم در مراحل اولیه و سپس در مراحل پیشرفته در صورت عدم نیاز به جراحی می توان از پانسمان های مرطوب (تندروت پلاس)استفاده کرد.

18- آیا انجام عمل جراحی در زخم بستر باعث تریع روند بهبودی زخم می شود؟عمل جراحی یا دیریدمان اولین و مهمترین اولویت در درمان زخم بستر می باشد. برداشتن بافت مرده کمک شایانی به تسریع درمان خواهد کرد.

19- زخم بستر بیشتر در کدام قسمت های بدن بوجود می آید؟زخم بستر می تواند بر روی تمامی برجستگی های استخوانی که نقاط فشار نامیده می شوند ایجاد شود. به طور مثال ناحیه ساکروم، ناحیه ایلیاک، روی شانه ها، قوزک پا و …

20- چگونه می توان از پیشرفت زخم بستر جلوگیری کرد؟بهترین روش جلوگیری در پیشرفت زخم بستر جابجایی مرتب بیمار هر 2 ساعت کبار می باشد. خشک نگه داشتن زیر بیمار، همچنین نکشیدن بیمار بر روی ملحفه و همچنین ماساژ پوست می تواند کمک های شایانی به جلوگیری از زخم بستر نماید.

21- برای درمان زخم بستر به چه متخصصی باید مراجعه کرد؟برای درمان زخم بستر می توانیم به کلینیک های درمان زخم که کارشناسان زخم در آن فعالیت دارند مراجعه کرد.

22- چه برنامه غذایی برای درمان زخم بستر مناسب می باشد؟تغذیه سالم و سرشار از پروتوئین، امگا3 و همچنین سرشار از سبزیجات می تواند به درمان زخم بستر کمک کند.

23- آیا زخم بستر می تواند باعث قطع عضو شود؟در صورتی که زخم بستر در نواحی متعدد فشار مانند پاشنه پا ایجاد شود، در صورتی که درمان مناسب صورت نپذیرد می تواند باعث قطع عضو شود.

زخم بستر چیست؟

زخم بستر ، همچنین به عنوان زخم فشاری  و یا زخم بد سور (Bedsore) شناخته شده است،زخم بستر ناشی از فشار طولانی مدت و غیرقابل برگشت به آن منطقه است. علت اصلی ایجاد فشار نامنظم به یک ناحیه از پوست است.

بیشتر بدانیم : ایجاد تا درمان زخم بستر

 زخم بستر یا زخم فشاری به چه عللی ایجاد میشود؟

علت زخم بستر اینست که به علت فشرده شدن مکرر پوست بین برجستگی استخوانی زیرین از یک طرف و سطح بستر از طرف دیگر مویرگ های تغذیه کننده پوست مسدود میشوند. تا وقتی فشار از آن ناحیه برطرف نشده ، این مویرگ ها بسته می مانند.

در یک انسان سالم، فرد در هنگام خواب بطور غیر ارادی مرتبا وضعیت خود را عوض میکند و به این ترتیب محل هایی از پوست را که زیر فشار قرار میگیرند را مرتبا تغییر میدهد و به این ترتیب اجازه میدهد که بطور نوبتی به همه قسمت های پوست زیر بدن خون برسد. اما در یک فرد بیماراین مکانیسم به خوبی کار نمیکند. بیمار مدت های طولانی در یک وضعیت ثابت دراز میکشد. نتیجه آنست که پوست قسمتی که مدت طولانی بدون جریان خون مانده است نکروز شده و آن قسمت از پوست میمیرد.

کلینیک درمان زخم دیابتی

مکانیسم دیگر اینست که در حین مراقبت از یک بیمار در بسیاری اوقات فرد مراقب، بیمار را به روی بستر یا ملحفه میکشد. این کشیده شدن پوست بخصوص اگر کمی هم مرطوب باشد موجب اصطکاک زیاد بین پوست و سطح زیرین شده و به پوست آسیب میزند.

گاهی هم بر اثر نیروهایی که در دو جهت مختلف به پوست و استخوان وارد میشوند آسیب ایجاد میشود. بطور مثال بیماری که در روی تخت خوابیده اگر پشت تخت در زیر سر بیمار بالاتر باشد بیمار به سمت پایین تخت سر میخورد. در این حال پوست زیر باسن به علت اصطکاک با ملحفه ثابت مانده ولی استخوان خاجی و دنبالچه به علت وزن بیمار به سمت پایین تخت حرکت میکنند. این مکانیسم موجب کشیده شدن عروق زیر پوستی و اسیب به خونرسانی پوست میشود.

زخم بستر در سالمندان
خطرات زخم بستر
زخم بستر طب سنتی
خطرات زخم بستر
زخم بستر و درمان
خطرات زخم بستر
زخم بستر چیست
خطرات زخم بستر

محل ایجاد زخم بستر

در افرادی که همیشه درازکش به پشت هستند و نمی توانند حرکت کنند: پشت سر، شانه، آرنج، باتکس، پاشنه

در افرادی که همیشه دراز کش به شانه هستند و نمی توانند حرکت کنند: گوش، شانه، آرنج، لگن، ران، ساق، پاشنه

بیشتر بخوانید  زخم ديابتي چگونه درمان ميشود

در افرادی که همیشه دراز کش بر روی شکم هستند و نمی توانند حرکت کنند: آرنج، قفسه سینه، زانو، انگشتان

نظر پزشک

در درمان زخم های فشاری مؤثر ترین درمان برطرف کردن عامل ایجاد زخم یعنی فشار می باشد. در زمان شروع درمان توصیه مهم به همراه بیمار، جابجایی بیمار به طور مرتب هر 2 ساعت یکبار می باشد. همچنین تأکید به استفاده از تشک مواج توصیه میشود . لازم به ذکر است؛ علی رغم باور عموم مردم در این زمینه که بیمار با استفاده از تشک مواج دچار زخم نخواهد شد، بیمارانی که حتی تشک مواج استفاده کرده اند ، در صورت عدم جابجایی مناسب، دچار زخم شده اند یا زخم آنها بهبود نیافته. اقدام بعدی در درمان زخم های فشاری انتخاب پانسمان مناسب می باشد که دارای رطوبت کافی جهت ترمیم زخم باشد. در صورت داشتن بافت مرده در زخم، حتما توصیه اول برداشتن بافت مرده با روش جراحی می باشد. به دلیل اینکه با برداشتن بافت مرده به کمک جراحی سرعت ترمیم زخم با پانسمان بسیار بیشتر خواهد بود. همواره پیشگیری بهتر از درمان است برای پیشگیری از زخم بستر به بیماران و سالمندان توصیه می شود که بر روی تخت همواره جابه جایی بصورت مرتب داشته باشند.مطالب بیشتر: منبع

زخم دیابتی ، کاندید آمپوتاسیون از مچ ( قطع عضو ) ، درمان با کنترل قند و عفونت ، دبریدمان جراحی بافت نکروز ( بافت مرده) .
.
.
@alozakhm .
.
#زخم
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_دیابتی
#الوزخم
#دیابت
#تهران
#وکیوم_تراپی
#زخم_عفونی
...

یک روش درمانی استاندارد ، که از فشار منفی کنترل شده برای ترمیم زخم ها استفاده می کند.
این روش برای درمان و بسته شدن رخم های حاد و مزمن استفاده میشود.
استفاده از فشار منفی در بسته شدن زخم با خلاء، عفونت زخم را از طریق مکش خارج می کند. این امر موجب افزایش جریان خون به زخم (با ایجاد رگ های خونی) و افزایش تکثیر سلولی می شود. یکی دیگر از مزایای مهم حذف ترشحات، کاهش میزان باکتری است که خطر ابتلا به عفونت های زخم را کاهش می دهد. بسته شدن زخم با دستگاه خلاء، تشکیل بافت جدید را افزایش می دهد که نقش مهمی در بهبودی زخم دارد.
. .
.
@alozakhm .
.
Www.alozakhm.com
برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
.
.
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_بستر
#تهران
#ایران
#زخم_عفونی
#وکیوم_تراپی
#زخم_عروقی
#کلینیک_زخم
#الوزخم
...

مشاوره تلفنی رایگان زخم
.
.
.
@alozakhm
.
.
#الوزخم
#کلینیک_زخم
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_عفونی
#درمان_زخم
#مشاوره_رایگان
#قطع_عضو
#عفونت_جراحی
#ایران
#استومی
#تهران
#زخم
...

استفاده از تشک های مواج: استفاده از تشک های مواج باعث می‌شود که فشار وارد بر زخم کاسته شود و خون بیشتری در سلول‌ها جهت تسریع بهبودی زخم جریان داشته باشد.
تغذیه: وضعیت تغذیه می‌تواند تأثیر فراوانی بر بهبودی زخم بستر داشته باشد. استفاده از پروتئین و سبزیجات و میوه جات تازه (مخصوصاً میوه‌های حاوی ویتامین ث) و زینک نقش بزرگی در بهبودی زخم دارند. همچنین یک برنامه غذایی منظم باعث می‌شود که بدن توانایی ساخت سلول‌های جدید را بدست آورده و زخم سریع‌تر بهبود یابد.
.
.
.
@alozakhm
.
.
#الوزخم
#کلینیک_زخم
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_عفونی
#درمان_زخم
#مشاوره_رایگان
#قطع_عضو
#عفونت_جراحی
#تهران
#زخم_بستر
#پیشگیری
#پیشگیری_زخم_بستر
...

کنترل رطوبت :
رطوبت یکی از عوامل اصلی ایجاد زخم بستر می باشد . جهت کنترل رطوبت ، روزانه ملحفه یا زیرانداز بیمار تعویض گردد ، استحمام یک روز در میان انجام شود و بعد از استحمام پوست کامل خشک شود و از کرم های محافظ (barrier) برای کل بدن استفاده شود.
.
. .
@alozakhm
.
.
#الوزخم
#کلینیک_زخم
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_عفونی
#درمان_زخم
#مشاوره_رایگان
#قطع_عضو
#عفونت_جراحی
#تهران
#زخم_بستر
#پیشگیری
#پیشگیری_زخم_بستر
...

پیشگیری از زخم بستر
تغییر وضعیت خواب بیمار: تغییر وضعیت خواب بیمار باعث می‌شود که فشار وارد بر زخم کاسته شود. لذا هر چند وقت باید وضعیت خواب بیمار تغییر داده شود. این راه، اولین و اصلی ترین اقدام برای پیشگیری از ایجاد زخم بستر به شمار می‌رود.
.
.
.
@alozakhm
.
.
#الوزخم
#کلینیک_زخم
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_عفونی
#درمان_زخم
#مشاوره_رایگان
#قطع_عضو
#عفونت_جراحی
#تهران
#زخم_بستر
#پیشگیری
#پیشگیری_زخم_بستر
...

زَخم بَستر : به آسیب بافت بدن (شامل پوست٬ درم٬ اپیدرم و ماهیچه) در اثر ایجاد فشار درازمدت بر یک یا چند نقطه از بدن گفته می‌شود. خوابیدن طولانی‌مدت در یک وضعیت ثابت، سائیدگی در صندلی یا بستر، استفاده از لگن بیمار نامناسب یا کشیدگی با ملحفه می‌تواند به بخشی از پوست یا بافت بدن آسیب بزند.
زخم بستر اغلب در بخش‌های استخوانی بدن ایجاد می‌شود زیرا در این قسمت‌ها فشار بیشتری بر پوست وارد می‌شود و چربی کمتری برای محافظت از این ناحیه وجود دارد. باید بدانید که مشکل زخم بستر اغلب در نقاط باسن، شانه، پوست، در امتداد ستون فقرات، پشت دست و یا کمر، پاشنه، مچ پا و یا پوست پشت زانو اتفاق می‌افتد. .
.
.
.
@alozakhm .
.
.
#الوزخم
#کلینیک_زخم
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_عفونی
#درمان_زخم
#مشاوره_رایگان
#قطع_عضو
#عفونت_جراحی
#تهران
#زخم_بستر
#پیشگیری
#پیشگیری_زخم_بستر
...

4- بي حركت نگه داشتن عضو و Off Loading : در درمان زخم پاي ديابتي برداشتن فشار از محل زخم بسيار مهم است كه اين كار را معمولا با ابزار و كفش هاي آماده Off Loading , TCC انجام ميدهيم . .
5- پانسمان مناسب : پانسمان مناسب پانسماني است كه علاوه براينكه رطوبت مناسب زخم را بالانس نگه ميدارد ، بتواند از ورود ميكروارگانيسم ها به زخم جلوگيري كند .
.
@alozakhm .
.
#الوزخم #كلينيك_زخم #زخم_ديابت #زخم_بستر #زخم_پاي_ديابتي
#پانسمان
#پانسمان_زخم
#تهران
...

در ادامه اصول درمان زخم دیابتی
.
.
3- برقراري جريان خون مناسب : زخم هاي ديابتي از هر نوعي كه باشند ، براي ترميم نياز به جريان خون مناسب دارند ، در ديابتي ها اين اختلال شديدا مشهود است و با درمان اختلال خونرساني ٥٠٪؜ از راه را رفته ايم . براي اين كار بيمار را به يك متخصص جراح عروق معرفي ميكنيم . متخصص جراح عروق با يك بررسي غير تهاجمي (سونرگرافي داپلر ، اسكن و ... ) قادر به تشخيص گرفتي عروقي ميباشد و اگر گرفتي شديد نباشد توسط دارو و در صورت شديد بودن با آنژيوگرافي اختلال عروقي رو برطرف ميكنند .
@alozakhm .
.
.
.
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_دیابت
#درمان_زخم
#الوزخم
#کلینیک_زخم
#زخم
#تهران
#زخم_عفونی
#alozakhm
...

در ادامه اصول درمان زخم دیابتی .
2- كنترل عفونت : كنترل عفونت نيازمند تشخيص درستي از ميزان عفونت موجود در زخم است كه با انجام آزمايشات به آن دست پيدا ميكنيم . بعد از تشخيص عفونت حتما بيمار را به يك متخصص عفوني ارجاع ميدهيم جهت مصرف آنتي بيوتيك هاي مناسب . روش ديگر كنترل عفونت شست و شوي مناسب زخم و پا كردن بستر زخم از باكتري ها و ميكروارگانيسم هاي داخل بستر زخم است .
.
.
.
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_دیابت
#درمان_زخم
#الوزخم
#کلینیک_زخم
#زخم
#تهران
#زخم_عفونی
...

Share

You may also like...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09362399484