کلینیک درمان زخم | درمان زخم بستر | درمان زخم پای دیابتی | الو زخم
کلینیک الو زخم در ونک تهران با متخصصین کارامد موفق در درمان زخم پای دیابتی ، زخم جراحی ، زخم بستر ، زخم وریدی و …

پيشگيری از زخم بستر

پيشگيری از زخم بستر
پيشگيری از زخم بستر

پيشگيری از زخم بستر : کلینیک الو زخم ، با بهترین متخصصین درمان زخم بیستر آماده ارایه خدمات درمانی انواع زخم به بیماران عزیز تهرانی و شهرستانی می باشد.

درمان زخم دیابتی پا

پيشگيری از زخم بستر

زخم بستر يكي از مشكلات بسيار شديدي است كه بيماران در حين بستري در تخت به مدت طولاني مدت با آن مواجه هستند و معمولا با مراقبت هاي درست و مداوم قابل پيشگيري است . اصولا مراقبت و پيشگيري از زخم بستر بسيار كم هزينه تر و آسان تر از درمان آن است . زيرا در إيجاد زخم بستر بسياري از سيستم هاي حياتي بدن تحت تأثير بافت عفوني و مُرده قرار ميگيرند و در عملكردشان اختلال إيجاد ميشود . در اين مطلب به مواردي كه باعث زخم بستر ميشوند و أصول پيشگيري و تعيين ميزان خطر ابتلا به زخم بستر ميپردازيم .

عوامل إيجاد كننده زخم بستر :

به دو دسته عوامل مكانيكي و فيزيولوژي تقسيم ميشوند .

  • عوامل مكانيكي : عوامل بيروني هستند كه بروي پوست و بافت نرم بدن تأثير مخرب گذاشته و باعث از هم گسيختگي بافت پوست و در نتيجه إيجاد زخم ميشوند .  اين عوال شامل : فشار – سايش  – رطوبت – بي حركتي –
  • فشار :  يكي از اصلي ترين و مهمترين عواملي كه باعث إيجاد و عميق شدن زخث بستر ميشود فشار است . بيماران در هنگام دراز كشيده به پشت يا به پهلو نقاطي از پوست بدنشان كه زير آنها استخوان هاي برامده است (مانند استخوان خاجي پشت باسن ، كتف ها ، پس سر ، پاشنه هاي پا ، ران پا برامدگي استوخان لگن ، بين دو زانو و قوزك پاها ) تحت فشار با تخت و استخوان قرار ميگيرند و إيجاد كوفتگي يا همان عدم خونرساني كه در موارد شديد باعث إيجاد نكروز (بافت سياه) ميشود . راه پيشگيري از اين عامل تغيير پوزيشن بيمار هر دو ساعت يكبار به يك سمت و استفاده از تشك هاي بادي (مواج) و بالا نگه داشتن نقاطي از بدن توسط رينگها مي باشد .
  • سايش : يكي ديگر از عوامل مهم در إيجاد زخم بستر نيروهاي سايشي است كه هنگام جابجايي بيماران بر  آنها اعمال ميشود . هنگام سايش بيمار بروي تخت ، پوست دچار ساييدگي و لايه اپيدرم آسيب ميبيند و همين امر باعث إيجاد زخم ميشود . راه پيشگيري از اين عامل استفاده از يك ملحفه جداگانه براي جابجا كردن بيمار و بلند كردن بيمار هنگام جايجايي است .
  • بي حركتي : مهمترين عامل إيجاد زخم بستر بي حركتي است . معمولا بيماران بيهوش يا تحت درمان با داروهاي آرامبخش يا ضايعات نخاعي ، جراحي ها ي ارتوپدي كه نياز به استراحت مطلق دارد ، سكته هاي قلبي و مغزي ، كهولت سن و كم تحركي به دنبال آن و بيماران فلج در معرض زخم بستر هستند . در پي بيحركتي بيمار ، جريان خون كاهش يافته و بافت نرم در معرض خطر است . راه پيشگيري از اين عامل ماساژ روزانه اندامهاي بدن است .
  • رطوبت پوست : خطر إيجاد زخم بستر در پوست هميشه مرطوب ، پنج برابر بيشتر از پوست خشك است . زيرا پوست مرطوب باعث شل شدن بافت همبند شده و اپي درم خيلي راحت تر از لايه ي درم جدا و زخم إيجاد ميشود . همچنين پوست مرطوب به ملحفه و بستر ميچسبد بنابراين اصطحكاك (كه خود يكي از علل إيجاد زخم بستر است ) را بيشتر ميكند .
  • عوامل فيزيولوژي : عواملي هستند كه از داخل بدن را تحت تأثير قرار داده و باعث إيجاد زخم ميشوند . مانند تغذيه – جريان خون – بيمارس زمينه ايي مانند ديابت يا كليوي – شيمي درماني – راديوتراپي – MS –
  • تغذيه : بيماران با تغذيه ناكافي و ميزان دريافت ويتامين ها و مايعات و پروتئين ناكافي شديدا در معرض ابتلا به زخم بستر هستند . راه پيشگيري تغذيه مناسب با ويتامين ها و مواد مغزي است .
بیشتر بخوانید  شناخت انواع زخم ها

زخم بستر مشكلي ناتوان كننده و دردناك است و عوارضي همچون كاهش كيفيت زندگي و افزايش هزينه هاي درمان براي بيمار به دنبال دارد . پر خطر بودن زخم بستر ، ضرورت استفاده از يك معيار اندازه گيري دقيق و روزانه را إيجاد ميكند تا با پيگيري دقيق بتوان از إيجاد زخم بستر پيشگيري كرد .

معيار برادن Braden Scale  دقيق ترين سيستم اندازه گيري ميزان در خطر بودن بيمار در ابتلا به زخم بستر است كه در آن به شش  موردي كه در إيجاد زخم بستر نقش اصلي را دارند اشاره شده است .

در جدول برادن از عدد ١ (شرايط خيلي بد ) تا عدد ٤ ( شرايط خوب و معمولي ) را توصيف ميكند . در بررسي بيماران هرچه نمره بيمار كمتر باشد ، بيشتر در معرض خطر ابتلا به زخم بستر است و مراقبت ويژه ايي نياز دارد . و هرچه نمره بالاتري دريافت كند ، ريسك ابتلا به زخم بستر را كمتر دارد .

معيار برادن

حيطه هاي ابزار برادن خيلي بد ١ بد ٢ كم خطر ٣ عالي ٤
درك حسي كاملا محدود است خيلي محدود است كمي محدود است عدم اختلال حسي
رطوبت پوست  هميشه مرطوب است  اغلب خيلي مرطوب است گاهي كم مرطوب است به ندرت مرطوب است
فعاليت محدود به تخت است محدود به صندلي است گاه گاه قدم ميزند هميشه قدم ميزند
تحرك كاملا بي حركت است حركت خيلي محدود است حركت كمي محدود است عدم محدوديت حركت
تغزيه تغذيه خيلي ضعيف است تغذيه احتمالا ناكافيست تغذيه كافي است تغذيه عالي است
اصطكاك و كشش سايش مداوم وجود دارد گاهي سايش وجود دارد أصلا سايشي وجود ندارد  

بعد از بررسي هاي دقيق و تخصصي بيمار ، نوبت امتياز دهي به وضعيت بيمار از نظر ابتلا يا عدم ابتلا به زخم بستر است .

خطر زخم بستر براي بيمار وجود ندارد ١٩-٢٣
نياز به  آموزشهاي پيشگيري وجود دارد ١٥-١٨
خطر إيجاد زخم بستر متوسط است ١٣-١٤
خطر إيجاد زخم بستر بالاست ١٠-١٢
بسيار خطرناك است و نياز به مداخلات پيشگيرانه ويژه دارد ٦-٩

در بررسي و مراقبت پيشگيرانه از زخم بستر ، پرستاران و مراقبان بيماران بايد اين نكته را در نظر داشته باشند كه هر بيمار در چه حيطه ايي كمبود دارد و نياز به مراقبت دارد ، به عنوان مثال ممكن است دو بيمار نمره هاي مشابه داشته باشند اما يك بيمار در تغذيه دچار مشكل باشد و بيمار ديگر محدوديت حركتي داشته باشند ، كاملا واضح و مبرهن است كه اين دو بيمار مراقبت هاي ويژه ي متفاوتي از هم دارند و بايد دقيقا مشكلاتي كه باعث كم شدن نمره شان شده برطرف شود .

زخم دیابتی ، کاندید آمپوتاسیون از مچ ( قطع عضو ) ، درمان با کنترل قند و عفونت ، دبریدمان جراحی بافت نکروز ( بافت مرده) .
.
.
@alozakhm .
.
#زخم
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_دیابتی
#الوزخم
#دیابت
#تهران
#وکیوم_تراپی
#زخم_عفونی
...

یک روش درمانی استاندارد ، که از فشار منفی کنترل شده برای ترمیم زخم ها استفاده می کند.
این روش برای درمان و بسته شدن رخم های حاد و مزمن استفاده میشود.
استفاده از فشار منفی در بسته شدن زخم با خلاء، عفونت زخم را از طریق مکش خارج می کند. این امر موجب افزایش جریان خون به زخم (با ایجاد رگ های خونی) و افزایش تکثیر سلولی می شود. یکی دیگر از مزایای مهم حذف ترشحات، کاهش میزان باکتری است که خطر ابتلا به عفونت های زخم را کاهش می دهد. بسته شدن زخم با دستگاه خلاء، تشکیل بافت جدید را افزایش می دهد که نقش مهمی در بهبودی زخم دارد.
. .
.
@alozakhm .
.
Www.alozakhm.com
برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
.
.
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_بستر
#تهران
#ایران
#زخم_عفونی
#وکیوم_تراپی
#زخم_عروقی
#کلینیک_زخم
#الوزخم
...

مشاوره تلفنی رایگان زخم
.
.
.
@alozakhm
.
.
#الوزخم
#کلینیک_زخم
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_عفونی
#درمان_زخم
#مشاوره_رایگان
#قطع_عضو
#عفونت_جراحی
#ایران
#استومی
#تهران
#زخم
...

استفاده از تشک های مواج: استفاده از تشک های مواج باعث می‌شود که فشار وارد بر زخم کاسته شود و خون بیشتری در سلول‌ها جهت تسریع بهبودی زخم جریان داشته باشد.
تغذیه: وضعیت تغذیه می‌تواند تأثیر فراوانی بر بهبودی زخم بستر داشته باشد. استفاده از پروتئین و سبزیجات و میوه جات تازه (مخصوصاً میوه‌های حاوی ویتامین ث) و زینک نقش بزرگی در بهبودی زخم دارند. همچنین یک برنامه غذایی منظم باعث می‌شود که بدن توانایی ساخت سلول‌های جدید را بدست آورده و زخم سریع‌تر بهبود یابد.
.
.
.
@alozakhm
.
.
#الوزخم
#کلینیک_زخم
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_عفونی
#درمان_زخم
#مشاوره_رایگان
#قطع_عضو
#عفونت_جراحی
#تهران
#زخم_بستر
#پیشگیری
#پیشگیری_زخم_بستر
...

کنترل رطوبت :
رطوبت یکی از عوامل اصلی ایجاد زخم بستر می باشد . جهت کنترل رطوبت ، روزانه ملحفه یا زیرانداز بیمار تعویض گردد ، استحمام یک روز در میان انجام شود و بعد از استحمام پوست کامل خشک شود و از کرم های محافظ (barrier) برای کل بدن استفاده شود.
.
. .
@alozakhm
.
.
#الوزخم
#کلینیک_زخم
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_عفونی
#درمان_زخم
#مشاوره_رایگان
#قطع_عضو
#عفونت_جراحی
#تهران
#زخم_بستر
#پیشگیری
#پیشگیری_زخم_بستر
...

پیشگیری از زخم بستر
تغییر وضعیت خواب بیمار: تغییر وضعیت خواب بیمار باعث می‌شود که فشار وارد بر زخم کاسته شود. لذا هر چند وقت باید وضعیت خواب بیمار تغییر داده شود. این راه، اولین و اصلی ترین اقدام برای پیشگیری از ایجاد زخم بستر به شمار می‌رود.
.
.
.
@alozakhm
.
.
#الوزخم
#کلینیک_زخم
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_عفونی
#درمان_زخم
#مشاوره_رایگان
#قطع_عضو
#عفونت_جراحی
#تهران
#زخم_بستر
#پیشگیری
#پیشگیری_زخم_بستر
...

زَخم بَستر : به آسیب بافت بدن (شامل پوست٬ درم٬ اپیدرم و ماهیچه) در اثر ایجاد فشار درازمدت بر یک یا چند نقطه از بدن گفته می‌شود. خوابیدن طولانی‌مدت در یک وضعیت ثابت، سائیدگی در صندلی یا بستر، استفاده از لگن بیمار نامناسب یا کشیدگی با ملحفه می‌تواند به بخشی از پوست یا بافت بدن آسیب بزند.
زخم بستر اغلب در بخش‌های استخوانی بدن ایجاد می‌شود زیرا در این قسمت‌ها فشار بیشتری بر پوست وارد می‌شود و چربی کمتری برای محافظت از این ناحیه وجود دارد. باید بدانید که مشکل زخم بستر اغلب در نقاط باسن، شانه، پوست، در امتداد ستون فقرات، پشت دست و یا کمر، پاشنه، مچ پا و یا پوست پشت زانو اتفاق می‌افتد. .
.
.
.
@alozakhm .
.
.
#الوزخم
#کلینیک_زخم
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_عفونی
#درمان_زخم
#مشاوره_رایگان
#قطع_عضو
#عفونت_جراحی
#تهران
#زخم_بستر
#پیشگیری
#پیشگیری_زخم_بستر
...

4- بي حركت نگه داشتن عضو و Off Loading : در درمان زخم پاي ديابتي برداشتن فشار از محل زخم بسيار مهم است كه اين كار را معمولا با ابزار و كفش هاي آماده Off Loading , TCC انجام ميدهيم . .
5- پانسمان مناسب : پانسمان مناسب پانسماني است كه علاوه براينكه رطوبت مناسب زخم را بالانس نگه ميدارد ، بتواند از ورود ميكروارگانيسم ها به زخم جلوگيري كند .
.
@alozakhm .
.
#الوزخم #كلينيك_زخم #زخم_ديابت #زخم_بستر #زخم_پاي_ديابتي
#پانسمان
#پانسمان_زخم
#تهران
...

در ادامه اصول درمان زخم دیابتی
.
.
3- برقراري جريان خون مناسب : زخم هاي ديابتي از هر نوعي كه باشند ، براي ترميم نياز به جريان خون مناسب دارند ، در ديابتي ها اين اختلال شديدا مشهود است و با درمان اختلال خونرساني ٥٠٪؜ از راه را رفته ايم . براي اين كار بيمار را به يك متخصص جراح عروق معرفي ميكنيم . متخصص جراح عروق با يك بررسي غير تهاجمي (سونرگرافي داپلر ، اسكن و ... ) قادر به تشخيص گرفتي عروقي ميباشد و اگر گرفتي شديد نباشد توسط دارو و در صورت شديد بودن با آنژيوگرافي اختلال عروقي رو برطرف ميكنند .
@alozakhm .
.
.
.
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_دیابت
#درمان_زخم
#الوزخم
#کلینیک_زخم
#زخم
#تهران
#زخم_عفونی
#alozakhm
...

در ادامه اصول درمان زخم دیابتی .
2- كنترل عفونت : كنترل عفونت نيازمند تشخيص درستي از ميزان عفونت موجود در زخم است كه با انجام آزمايشات به آن دست پيدا ميكنيم . بعد از تشخيص عفونت حتما بيمار را به يك متخصص عفوني ارجاع ميدهيم جهت مصرف آنتي بيوتيك هاي مناسب . روش ديگر كنترل عفونت شست و شوي مناسب زخم و پا كردن بستر زخم از باكتري ها و ميكروارگانيسم هاي داخل بستر زخم است .
.
.
.
#زخم_پای_دیابتی
#زخم_دیابت
#درمان_زخم
#الوزخم
#کلینیک_زخم
#زخم
#تهران
#زخم_عفونی
...

Share

You may also like...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09362399484